Youtube Instagram Facebook
Soutěžní tým Racing21 založili v roce 2015 matematik Karel Janeček
a soutěžní jezdec Vojtěch Štajf.


Soutěžní tým Racing21 založili v roce 2015 matematik Karel Janeček a soutěžní jezdec Vojtěch Štajf.

Novinky

Racing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v Keni
6.9.2023

Velkým finále letošní sportovní sezóny týmu ACCR Racing21 se dá označit jeho prosincový start na legendární vytrvalostní soutěži EAST AFRICAN SAFARI CLASSIC. Do 11. ročníku této prestižní mezinárodní automobilové soutěže nasadí český tým dva historické soutěžní vozy.

Startovní pole letošního ročníku East African Safari Classic obohatí dvě posádky týmu ACCR Racing21. V soutěžním voze Opel Ascona A, který dobovým zbarvením připomene velké úspěchy německé značky na poli motorsportu, se na startu představí posádka Olga Lounová – Lilia Khousnoutdinova. Druhým týmovým vozem na startu jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží světa bude Porsche 911 SC s posádkou Vojtěch Štajf – Jan Bejvl. East African Safari Classic 2023 ve skutečnosti uzavře letošní sportovní sezónu týmu ACCR Racing21. U obou posádek se jedná o premiérový start na této soutěži, jejíž trať povede na území afrického státu Keňa.

Jediná dámská posádka v soutěži
Olgu Lounovou bude v historickém voze Opel Ascona A z roku 1972 navigovat Lilia Khousnoutdinova, a společně budou jedinou dámskou posádkou v letošním ročníku tohoto náročného afrického maratonu. Olga má bohaté zkušenosti nejen z mnoha startů v rallye během uplynulých deseti let, ale také jako účastnice Rallye Dakar 2022 v kategorii Classic. Během své kariéry vyzkoušela i jiné disciplíny motorsportu. Její navigátorka Lilia Khousnoutdinova se zapsala do statistiky automobilových soutěží svým startem na loňském prosincovém Pražském Rallysprintu, ve kterém rovněž v roli navigátorky ve voze Hyundai i20 WRC pomohla Vojtěchu Štajfovi ke třetímu místu v celkové klasifikaci.

Další náročná výzva pro manažera týmu
Zkušeného matadora automobilových soutěží Vojtěcha Štajfa, který do světa rallye vstoupil před více než 25 lety, bude na East African Safari Classic navigovat ve voze Porsche 911 SC z roku 1978 spolujezdec Jan Bejvl. Manažer týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf má na svém kontě během dosavadní bohaté sportovní kariéry množství výrazných úspěchů na soutěžích doma i v zahraničí. Dosud posledním výrazným úspěchem je zisk titulu mistra Evropy historických vozů z roku 2021, který získal společně s Vladimírem Zelinkou na voze Opel Kadett C GT/E. Aktuálně startuje v českém šampionátu historických vozů s Toyotou Celica GT-Four a paralelně také v Poháru 2+ se soudobým vozem ŠKODA Fabia R5. Jeho navigátor pro africkou soutěž Jan Bejvl se za volant soutěžního vozu dostal až v minulém roce, kdy se v roli jezdce rovněž účastnil vybraných podniků domácího šampionátu historiků. A zatímco vloni zpočátku vyzkoušel „mistrovský“ Opel Kadett Vojtěcha Štajfa, letos bojuje o cenné body ve voze Ford Fiesta XR2 Mk1. V roli navigátora tak bude mít svoji premiéru.

„Účast na letošní East African Safari Classic je dalším a vytouženým střípkem v mé dosavadní soutěžní kariéře. Start v této velmi náročné vytrvalostní soutěži v sobě nosím už tak pět let, a konečně nastala chvíle, kdy si mohu tenhle sen jako jezdec splnit. Jako jednatele a manažera týmu ACCR Racing 21 mě toto africké dobrodružství v závěru roku těší o to více, že díky dlouholeté spolupráci se svým společníkem a zakladatelem Racing 21 Karlem Janečkem můžeme dnes oznámit start dokonce dvou posádek,“ řekl v úvodu tiskové konference Vojtěch Štajf a dodal: „Po mých úspěších v legendárním vytrvalostním závodě La Carrera Panamericana v letech 2014 a 2015, které stály na začátku našeho partnerství s Karlem Janečkem a znamenaly založení týmu Racing 21, je East African Safari Classic další významnou událostí našeho společného projektu. Společně s Olgou, Lilií, Honzou a celým realizačním týmem se na start v Africe poctivě připravujeme. Velmi náročnou renovací prošly od května oba soutěžní vozy, které jsme nedávno otestovali ve velmi těžkém terénu v Německu s pozitivními výsledky. Pro mě osobně je také velmi důležité, že naše účast na této legendární soutěži afrického kontinentu má současně, především díky Lilii a Karlu Janečkovým, charitativní podtext s přímou podporou vybraného projektu přímo v Keni. Do startu soutěže zbývá poměrně dost času, ale oba vozy už připravujeme na logistiku do místa startu. Celý náš tým se na letošní prosinec moc těší a chtěl bych tímto poděkovat všem partnerům za podporu tohoto unikátního projektu.“

East African Safari Classic v kostce
Tato náročná soutěž historických vozů se koná v termínu 9. – 18. prosince 2023 a její trať s nezpevněným povrchem o délce přibližně 3600 kilometrů povede na území Keni. V některých částech využije známé tratě ze současné Safari Rally, která je od roku 2021 opět součástí seriálu World Rally Championship. Na programu je devět etapových a jeden volný den. V každém etapovém dni posádky absolvují celkem tři rychlostní zkoušky. Maximální počet 65 startujících posádek je pro obrovský zájem již dlouhodobě naplněn. Do soutěže East African Safari Classic se mohou, dle striktních pravidel, přihlásit pouze vozy s homologací do konce roku 1985 s výhradně atmosférickým motorem (tedy bez přeplňování) a pohonem pouze jedné nápravy. Soutěžní vozy jsou rozděleny do pěti kategorií dle objemu motoru. Před startem soutěže není povolen trénink na její trati.

Závodění s vyšším smyslem
„Africký závod, to je obrovská výzva ve všech ohledech. Tento kontinent potřebuje sám o sobě obrovskou podporu. Jedeme jako ženská posádka a naším cílem je pomocí naší mise, kromě samotného závodění, šířit informace o kojení a mateřství. Jsem moc šťastná, že se mnou jede jako navigátorka Lilia, která se touto problematikou zabývá již roky, a jako novinářka s námi jede také Lejla, která dlouhodobě podporuje místní vzdělávání a školství a sama je čtyřnásobnou maminkou," prozradila více k samotnému účelu účasti v závodu Olga Lounová. Doplňuje ji Lilia Khousnoutdinova, která říká:
„Je mi ctí a radostí sednout do auta jako navigátorka a zrovna Olze, přestože nás nečeká jednoduchý terén. Nejsem milovnice rychlé jízdy, ale tato rallye má pro mě velký přesah, protože jedeme za témata, v přeneseném smyslu slova, která jsou mému srdci a Nadačnímu fondu Propolis blízká. Auto budeme mít polepené slogany o prenatální péči, a ta si myslím, je v dnešním světě nesmírně aktuální, ať už v Keni nebo u nás České republice. Abychom nemluvily jen tak do prázdna, naši jízdu spojujeme také s faktickou podporou organizace RedTribe, která poskytuje lékařskou péči a vzdělávání komunitě 15 tisíc Masajů v jižní Keni. Jedná se o organizaci, se kterou roky spolupracuje nadační fond Asante Kenya Lejly Abbasové. Tím jí chci poděkovat, že právě díky ní můžeme mít autentické napojení na tento region, a svou pomoc směřovat smysluplně a cíleně. Pro mě je tato rallye misí za lepší předporodní, porodní i poporodní péči pro každou ženu. Myslím si, že to nejde shrnout lépe než slovy dr. Michela Odenta, který říká, že když chceme změnit budoucnost, musíme změnit to, jak se rodí děti."

Rallye velkých jmen a legendárních vozů
Soutěž East African Safari Classic sice vstupuje z pohledu počtu ročníků do své druhé desítky, ale její kořeny sahají až do roku 1953, kdy se na pomyslné mapě světových automobilových soutěží poprvé objevila slavná Safari Rally, tehdy pod úplným názvem East African Coronation Safari Rally, a to na počest korunovace tehdejší britské královny Alžběty II. Poté se začala psát bohatá historie této soutěže, která vyvrcholila jejím zapsáním do kalendáře soutěží Mistrovství světa v letech 1973–2002. I proto zavítali v tomto období do Keni elitní posádky továrních týmů, pro které se Safari Rally stala z pohledu obtížnosti tratě nejnáročnějším podnikem sezóny. Od roku 2003, kdy započala éra East African Safari Classic Rally, se však někteří legendární jezdci i navigátoři do Keni vrátili. Patří mezi ně například Stig Blomqvist, Hannu Mikkola, Juha Kankkunen, Björn Waldegård, Michéle Moutonová, Travis Pastrana nebo navigátoři Fabrizia Ponsová, Stéphane Prévot či účastník letošního seriálu WRC Nicolas Gilsoul. Zatím posledního ročníku této soutěže se vloni zúčastnil i legendární americký jezdec Ken Block, který však letos v lednu tragicky zahynul. Soutěž East African Safari Classic spojuje kouzlo afrického kontinentu s automobilovou historií legendárních historických vozů a zcela neopakovatelnou atmosférou.


East African Safari Classic je dalším významným střípkem v soutěžní mozaice Vojtěcha Štajfa


Premiérová účast českého týmu Racing 21 v legendárním závodě na africkém kontinentě je projektem, který se v myšlenkách Vojtěcha Štajfa, manažera týmu, rodil několik dlouhých let. Díky společnému nadšení pro odvážné projekty, které pražský jezdec sdílí se zakladatelem Racing 21, matematikem Karlem Janečkem, však nabyla tato odvážná myšlenka jasných obrysů v podobě startu hned dvou historických vozů v letošním ročníku. Účast na jedné z nejnáročnějších soutěží světa se pro Vojtěcha Štajfa stává dalším významným střípkem v jeho více než 25 let dlouhé sportovní kariéře.

Dlouhý život se Subaru
Vojtěch Štajf vstoupil aktivně do světa automobilových soutěží v roce 1995, tehdy v roli navigátora Jana Trajbolda ml. O tři roky později však již zažívá svoji jezdeckou premiéru za volantem vozu Opel Astra GSi 16V se spolujezdcem Václavem Svobodou. Druhé místo ve třídě N3 v rámci premiérového startu na Pražském Rallysprintu v roce 1998, ale hlavně zisk titulu vicemistra ve skupině N v první kompletní sezóně roku 1999, bylo rozhodující motivací do dalších startů především v domácím šampionátu automobilových soutěží. O rok později, tedy v sezóně 2000, již ve své třídě N3 dominoval. Se svým upraveným vozem Opel Astra pokračoval ještě další dvě sezóny, aby se na počátku nového tisíciletí střídavě posadil do dvou kultovních soutěžních speciálů – Fordu Escort RS Cosworth a také Mitsubishi Lancer Evo VI a VII. Od roku 2005 bylo však jeho jméno na velmi dlouhou dobu spojeno s další kultovní značkou v rallye – Subaru. Právě tato etapa závodní kariéry přináší Vojtěchu Štajfovi výrazné úspěchy s vozem Subaru Impreza STi v kategorii produkčních vozů i v absolutním pořadí na domácích i zahraničních soutěžích. A zatímco v roce 2006 slaví absolutní titul vicemistra ČR, následující roky se úspěšně pohybuje v seriálu Středoevropského poháru FIA. Za volantem Subaru si však plní také své sny, a to účastí na zajímavých soutěžích po celém světě. Například vedle dvou startů v legendární Rallye Monte Carlo (2010,2011) a startu za polárním kruhem v rámci finské Arctic Rally 2012 a 2013, se v letech 2014 a 2015 rozhodl pro účast v ikonické vytrvalostní soutěži historických vozů La Carrera Panamericana v Mexiku. A také v tomto případě zůstal věrný japonské značce Subaru a nastoupil se zkušeným navigátorem Vladimírem Zelinkou na start v historickém Subaru GSR Coupé. Při zdejším premiérovém účinkování česká posádka dokonce zvítězila ve své třídě.

Zrození Racing 21 s příchutí Dálného východu
Rok 2015 je však z pohledu další soutěžní kariéry Vojtěcha Štajfa zcela zlomový. Zatímco v závodní sezóně slaví produkční titul vicemistra Evropy, na jeho sklonku zakládá společně s matematikem Karlem Janečkem soutěžní tým Racing 21. Výrazný útlum aktivit značky Subaru ve světovém motorsportu znamená od roku 2016 přechod nejen k domácí značce ŠKODA, ale s jejím tehdy zcela novým soutěžním speciálem Fabia R5 také posun do vyšší kategorie z pohledu techniky. Vedle startů v domácím šampionátu, kdy pražský jezdec slaví titul druhého vicemistra ČR sezóny 2016, se v následujícím roce Štajf překvapivě objevuje na startovní listině íránské Rallye Šíráz, součásti šampionátu FIA Middle East, a také ve dvou soutěžích na území Spojených arabských emirátů. Dvě druhá místa a absolutní vítězství v Rally Fudžajra pak iniciovaly účast Vojtěcha Štajfa v kompletním seriálu FIA Middle East Rally Championship v sezóně 2018, ve které kombinoval starty na Středním východě s účastí v českém mistrovství. Nejlepšího výsledku v rámci šampionátu FIA Middle East dosáhl v závěrečné Katarské rally, kde společně s navigátorkou Veronikou Havelkovou celkově zvítězil, navíc na domácí půdě katarské legendy soutěže Rally Dakar Násira al-Attíji. V celém šampionátu pak získal cenný titul vicemistra.

Cesta k soutěžním historikům
Vojtěch Štajf je typem jezdce, který má rád výzvy, a tak stejně jako v roce 2016, kdy jako první v České republice získal do soukromého týmu Racing 21 nový vůz ŠKODA Fabia R5, na sklonku roku 2018 představuje v rámci Pražského Rallysprintu ve světové premiéře v soukromém týmu novinku pro následující dvě sezóny – vůz Volkswagen Polo GTI R5. Jen drobná jezdecká chyba v úplném závěru pražského klání zabránila tehdy posádce zakladatelů týmu Štajf – Janeček v absolutně prvním vítězství vozu Polo GTI R5 na automobilových soutěžích. Nicméně v sezónách 2019 a 2020 je Racing21 jediným týmem provozujícím nejprve jeden a poté dokonce dva vozy Polo GTI R5 v Čechách. Zatím poslední významnou etapou pražského rodáka je vstup do soutěží historických vozů v sezóně 2021. Hned při prvním společném působení v seriálu FIA European Historic Rally Championship získávají s navigátorem Vladimírem Zelinkou a vozem Opel Kadett C GT/E titul mistrů Evropy v kategorii 2. S cílem vrátit se do evropského šampionátu historiků v roce 2024 v nejprestižnější kategorii připravuje tým Racing21 od minulého roku ve svých dílnách legendární soutěžní vůz Toyota Celica GT-Four ST 165. Jednotlivé střípky závodnické mozaiky Vojtěcha Štajfa tak neustále přibývají, ale jeden zatím chybí…start v East African Safari Rally Classic.

Racing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v KeniRacing21 zakončí rok 2023 na legendární soutěži v Keni

Zobrazit ostatní novinky ?

RACING 21: Partneři - Škoda WRC, rally, team, Štajf, Ehlová, Racing 21, závodník Škoda

Partneři

RACING 21: Partneři - Škoda WRC, rally, team, Štajf, Ehlová, Racing 21, závodník Škoda RACING 21: Partneři - Škoda WRC, rally, team, Štajf, Ehlová, Racing 21, závodník Škoda RACING 21: Partneři - Škoda WRC, rally, team, Štajf, Ehlová, Racing 21, závodník Škoda RACING 21: Partneři - Škoda WRC, rally, team, Štajf, Ehlová, Racing 21, závodník Škoda RACING 21: Partneři - Škoda WRC, rally, team, Štajf, Ehlová, Racing 21, závodník Škoda RACING 21: Partneři - Škoda WRC, rally, team, Štajf, Ehlová, Racing 21, závodník Škoda

Změna nastavení cookies
Copyright © 2016-2022, RACING21, Všechna práva vyhrazena, Created by UPFRONT